Kölbalkarna ska bort
Skrivet av Arvid
Efter att ha slipat bort allt lim och ruggat upp gammal topcoat inför målning behöver det dammsugas i omgångar.
Sedan är det dags att ta itu med kölbalkarna. Det är lika bra att ta de nu när båten är tom. Vi kikar närmare på skadorna. Nog verkar det ha gått vatten i dessa.
En gång i tiden var det ett tätt hål för avrinning av vatten ner i kölsvinet. Idag sugs allt vatten in i kölbalken istället.
Även en mindre avlastningspunkt för durken har blivit sliten med tiden.
Vi skär loss plasten runt den främre kölbalken med ett multi-tool, väldigt smidigt!
Kvar blir ca 2 cm plywood i skrovet, här behövs inga avancerad verktyg. Hammare och stämjärn duger gott.
Borta!
Vi inspekterar den gamla kölbalken. Träet är plaskvått. När vi plockar bort den från skrovet ser vi även att någon har försökt spackla sprickorna. Det verkar ha hjälpt ungefär ingenting.
Vi sätter ihop de båda delarna som varit inplastade och får en fin mall att använda.
Så ger vi oss på den bakre kölbalken. Den här är lite mer klurig. Vi börjar med att kapa bort plasten på den aktre änden.
Och sedan den främre änden.
Sedan försöker vi förgäves få plywood att lätta från skrovet med milt våld. Ne, här har någon gjort ett bra plastarbete, den sitter som berget.
Ny strategi, vi kapar den så långt ner vi kan i den bakre änden. Sedan lossnar den till slut.
Kvar återstår ca 2 cm plywood plastad i skrovet. Den här sitter krångligt till och kommer upp flisa för flisa. Vi kastar in handduken för denna gången.
Nästa inlägg Föregående inlägg